Vorige

Bankoverstap - publiciteit - interpretatie van "zonder kosten".

2014.0036

 

 

THEMA

 

Bankoverstap - publiciteit -  interpretatie van "zonder kosten".

 

ADVIES

 

Aanwezig :
De heren A. Van Oevelen, voorzitter;
Mevrouw M.-F. Carlier, Ondervoorzitter
De heren F. de Patoul, E. Struye de Swielande, N. Claeys, L. Jansen, leden
Mevrouw M. Mannès, N. Spruyt, leden.

 

Datum : 16 september 2014

 

I. DE FEITEN, HET VOORWERP VAN DE BETWISTING EN DE STANDPUNTEN VAN DE PARTIJEN

 

In juni 2013 heeft verzoeker effecten, aangehouden bij een andere bank, overgebracht naar de bank. De andere bank rekende 400 EUR voor de transfer van de effecten aan.

 

Verzoeker vraagt de vergoeding door de bank van de transferkosten, op basis van de publiciteit van de bank inzage de bankoverstap, namelijk : "De bank regelt uw bankoverstap. Snel, volledig en zonder kosten", met onder deze slogan 4 appeltjes met daarop de woorden Sparen en Betalen, Beleggen, Verzekeren en Lenen. Volgens verzoeker is deze reclame misleidend omdat hij er van uit kon gaan dat de bank zou tussenkomen in de door de andere bank aangerekende kosten van transfer van zijn effectenportefeuille.

 

De bank laat opmerken dat op het ogenblik van de transfer van de effecten verzoeker al over een zichtrekening, een spaarrekening en een actieve effectenrekening bij haar beschikte. Er was dus alleen sprake van een effectentransfer, met de normale daaraan verbonden kosten, en dus niet  van een bankoverstap, die inderdaad zoals vermeld in de publiciteit door de bank gratis wordt verzorgd, exclusief kosten aangerekend door contractuele voorwaarden van de andere bank. Volgens de bank is haar publiciteit  voor de bankoverstap niet misleidend; ze weigert de door de andere bank aangerekende kosten te vergoeden.

 

II. ADVIES VAN HET COLLEGE

 

Het College is van oordeel dat de publiciteit van de bank niet misleidend is.

 

Ten eerste is er duidelijk sprake van bankoverstap, wat zeker niet het geval was voor verzoeker die al lang klant van de bank was, met verschillende rekeningen. De brochure betreffende de bankoverstapdienst, die ter beschikking staat in de agentschappen van de bank en die ook raadpleegbaar is op haar website, verwijst enkel naar de overdracht van de zichtrekening en betalingsverkeer, zonder vermelding van de transfer van effecten of andere producten, hoe dan ook.

 

Ten tweede horen de vier appeltjes die in de publiciteit verschijnen bij het basislogo van de bank "uw appeltje voor de dorst" en hebben geen andere betekenis dan de bank te identificeren. Het heeft ook geen zin van de aanwezigheid van deze appeltjes op de publiciteit af te leiden dat beleggingsproducten, verzekeringsproducten of zelfs leningen van een bank naar een andere zonder kosten zouden kunnen overgedragen worden.

 

III. BESLUIT

 

De klacht van verzoeker is ontvankelijk maar niet gegrond.